Sneller en efficiënter je klantenservice inzetten met een chatbot
Als ondernemer wil je graag dat alle klanten tevreden zijn en dat ze zo blij met je product of dienst zijn, dat ze vaker spullen bij je komen kopen. Om aan de tevredenheid van de klant bij te dragen, is een goede en professionele klantenservice onmisbaar. Wist je dat er robots bestaan die je klantenservice kunnen ondersteunen of zelfs kunnen overnemen? Dit worden chatbots genoemd en doordat ze zelflerend zijn, kun je ze op de lange termijn inzetten. In deze blog lees je wat een chatbot precies is en welke voordelen eraan vastzitten.
Wat is een chatbot?
Een chatbot kun je het beste zien als software, wat zelfstandig gesprekken met mensen kan voeren. Eigenlijk gaat het om een geautomatiseerde chatrobot, die ervoor zorgt dat klanten snel de juiste antwoorden op hun vragen ontvangen. De chatbots zijn tegenwoordig zo goed in elkaar gezet, dat mensen niet eens doorhebben dat zij met software communiceren in plaats van met een ander persoon. De chatbot kan de klant meer informatie geven, maar bijvoorbeeld ook afspraken inplannen, zodat een persoon het contact van de chatbot kan overnemen, om de moeilijkere zaken af te handelen. Je zou bijvoorbeeld naar live chat software Nederlands kunnen zoeken, om erachter te komen wat voor soort chatbot het beste bij je bedrijf past.
Wat zijn de voordelen van het inschakelen van een chatbot?
Allereerst kun je de chatbot zo vaak online hebben als je zelf wil. Je zou de chatbot zelfs 24/7 ingeschakeld kunnen hebben staan. Op die manier hebben je klanten altijd de mogelijkheid om je op elk gewenst tijdstip te contacten. Daarnaast reageert een chatbot erg snel, waardoor de klanten die er gebruik van maken niet hoeven te wachten op een passend antwoord. Het mooie aan een chatbot is, dat het gebruikmaakt van Artificial Intelligence (AI). De chatbot slaat alle contactmomenten op en leert zichzelf om beter te reageren op bepaalde vragen van klanten. De chatbot kan zichzelf aanpassen en leert over het algemeen erg snel.
Daarnaast kan de chatbot razendsnel informatie in z’n eigen database opzoeken. Ze herkennen bepaalde woorden en leren dan hoe ze dezelfde vragen al eerder hebben beantwoord. De AI zorgt er ook nog eens voor dat de chatbot een stuk vriendelijker en persoonlijker op de klanten over kan komen. Soms hebben klanten niet eens het idee dat ze met een robot spreken en lijkt het net of ze met een persoon in contact staan